Wednesday, June 13, 2012

Tujuh Keajaiban Dunia

Piramida Mesir
Piramid ni sangat besar dan tinggi ok. Agak misteri sebab piramid ni dibina tanpa teknologi macam zaman sekarang. Kalau ikut kajian, piramid ni dibina dengan tanah liat yang dileburkan dan mengambil masa kira-kira 30 tahun untuk siap. Whoaa dasyat kan. Dan boleh nampak jelas patung Sphinx disitu. Sphinx? Separuh manusia dan separuh singa. Melambangkan kegagahan dan dikatakan menjaga piramida nie.
Firman Allah :
Dan berkata Fir’aun: ‘Hai pembesar kaumku, aku tidak mengetahui Tuhan bagimu selain aku. Maka bakarlah Hai Haman untukku tanah liat kemudian buatkanlah untukku bangunan yang Tinggi supaya aku dapat naik melihat Tuhan Musa, dan Sesungguhnya aku benar-benar yakin bahwa Dia Termasuk orang-orang pendusta.”
(QS. Al-Qashash: 38)

Candi Borobudur
Candi ni pernah jadi pusat pengembangan agama buddha pada zaman dulu. But then selepas berabad lamanya,candi ni terkena bekas abu letusan gunung berapi. So rumput dan semak belukar tumbuh atas batu-batu tu. Keadaan ni buatkan bangunan tu nampak pelik dan menakutkan. Then ada pihak yang membaikinya, dan tak kurang juga ada yang membawa balik patung-patung kat situ untuk tujuan peribadi.

Ka'bah
Ka'bah yang terletak di Mekah merupakan jantung bumi. Ka'bah ialah pusat tenaga,graviti dan sifar magnetism. Jadi apabila mengelilingi Ka'bah, diri ibarat dicharged oleh suatu tenaga misteri daripada alam sekitar. Fyi, gelombang radio tak boleh kesan kedudukan ka'bah taw. Tekanan graviti yang tinggi di sana memberi kesan kepada sistem imun badan untuk menghalang segala penyakit dan meningkatkan peredaran darah. 
Rasulullah SAW Bersabda :
Hajar Aswad itu diturunkan dari Syurga,warnanya lebih putih daripada susu dan dosa-dosa anak cucu Adam lah yang menjadikannya hitam.

Menara Pisa
Terletak di Kota Pisa, Italy. Pembinaan menara nie dikatakan memakan masa 200 tahun. Pada mulanya menara nie tegak tetapi kemudian  ia condong ke arah tenggara. Sebab? Dikatakan sebab struktur tanah yg sangat lunak. Salah arkitek. Tetapi sebab kesalahan tu lah,menara ni jadi antara 7 keajaiban dunia. Fungsinya ialah menara loceng. Terdapat 7 loceng kat menara ni. 

Tembok Cina
Terletak di Beijing, ibu kota China. Dikenali sebagai Tembok Raksasa dan bertindak sebagai kubu pertahanan pada zaman dahulu kala. Panjangnya adalah sebanyak 6400km. *Jaw drops. Gila,naik kereta pun penat apatah lagi jalan. Tak sanggup tak sanggup.* Tembok ni kelihatan seperti naga besar yang sedang menyusur di pergunungan. Eh menyusur ke eh? Watever. Struktur tembok ni dapat dilihat dari bulan okay.

Taj Mahal
 
Terletak di Agra, India. Dibina atas keinginan Shah Jahan untuk isterinya, Mumtaz Mahal sebagai tanda cinta mereka. Wah romantiknya. hahaha

P/s : Ada orang cakap 7 Wonders of The World ni dah update,lain sikit dari yang atas ni. Entah la, you can check on google.  Anyway, all of these were so amazing! Ciptaan manusia. Tapi Allah yg mencipta manusia kan. Subhanallah.

1 comment:

  1. Menara condong malaysia ape ade maa. ahaha
    Ohh tq. forest secret takde kat ipoh rasenye. sobs.

    ReplyDelete

Bebel lah sekali